Osteopatia dla kobiet w ciąży

Ciało kobiety w ciąży ulega ogromnym zmianom. Aby spełnić wymogi rozwijającego się dzieciątka, organizm matki musi sprostać nie lada wyzwaniom. Całe ciało musi dostosować się do zupełnie nowych warunków.  Zmianom ulega m.in. gospodarka hormonalna, praca układu sercowo- naczyniowego, nerwowego czy mięśniowo- szkieletowego. Wszystko, co się w tym czasie dzieje wymaga sporej adaptowalności każdego z układów w naszym ciele, co za tym idzie – sytuacja ta spowodować może wystąpienie równego rodzaju bólów oraz dyskomfortu czy wahań nastroju.  Wiadomo również, że jest to okres czasu, w którym wspomaganie się środkami przeciwbólowymi czy innymi medykamentami jest nie dość,  że niewskazane to jeszcze nie stanowi najbezpieczniejszego wyjścia dla obu stron – zarówno mamy i jak dziecka.  Nie oznacza to jednak, że ciąża wiązać ma się z ciągłymi dolegliwościami i dyskomfortem.  W takiej sytuacji bezpiecznym oraz wskazanym podejściem jest właśnie osteopatia. Delikatne działania manualne stosowane w trakcie ciąży mogą w znacznej mierze zniwelować pojawiające się problemy.

Terapia osteopatyczna ma na celu ułatwienie adaptacji struktur ciała do fizjologicznych zmian oraz usprawnienie funkcjonowania różnych układów organizmu. Przyczynia się to do ułatwienia procesu porodu oraz zmniejszenia dolegliwości bólowych czy ilości komplikacji. Wskazana jest również po porodzie- zarówno naturalnym, jak i przez cięcie cesarskie, w celu poprawy komfort i zbalansowania funkcji całego organizmu.

Doniesienia naukowe mówiące o efektach terapii osteopatycznej u kobiet ciężarnych  wskazują m.in. na spadek czasu trwania porodu, zmniejszenie prawdopodobieństwa różnych komplikacji ( w tym porodu przedwczesnego, czy zabarwienia płynu owodniowego smółką), zmniejszenie dolegliwości bólowych dolnego odcinka kręgosłupa oraz stawu krzyżowo biodrowego czy obniżenie ciśnienia krwi (Hall H et al. „The effectivness of complmentary manual therapies for pregnancy-related back and pelvic pain, A systematic review with meta- analysis”  Medicine 2016, 95:38,/ Lavelle J.M., Osteopathic Manipulative Treatment in Pregnant Women, „Journal of the American Osteopathic Association” 2012, vol. 6.)

Przykładowe wskazania do terapii osteopatycznej kobiet w ciąży:

• Profilaktyka okołoporodowa
  • Zespoły bólowe (bóle pleców, głowy)
  • Terapia poporodowa (blizny, zrosty, zastoje)
  • Problemy z laktacją
  • Nerwobóle
  • Depresja poporodowa
  • Zaburzenia krążenia krwi i limfy (żylaki, obrzęki)
23 sierpnia 2017

Nowości